top of page

״להפריד או לא להפריד?״ זו השאלה

אחת השאלות שמייחדות הורים לתאומים היא השאלה ״להפריד או לא?״

זו סוגיה כל כך מורכבת בעיני שלרוב מתחילה להישאל בגיל ממש צעיר – לפעמים כבר בגילאי המעון כי הצוות ממליץ להפריד.

אז רגע לפני הרישום לשנה הבאה אני רוצה לתת כמה נקודות למחשבה וגם יש הזמנה בסוף.




אז הנה כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון כשחושבים על הפרדה:

1. הפרדה היא לא נפרדות. אם מטרת ההפרדה היא ללמד כל ילד שהוא ילד בפני עצמו ולהוריד את התלות בין התאומים אז בואו נעצור רגע. יש הסכמה די רחבה שהפרדה תהיה מוצלחת כשהתאומים כבר מבינים ברמה כזו או אחרת את העובדה שהם שני ילדים עצמאיים (כלומר יש ביניהם כבר רמה מסויימת של נפרדות). להפרדה שבאה לפרק תלות חזקה למשל עלולים להיות מחירים כבדים שהם ממש לא מה שתכננו.

2. בהמשך לסעיף 1, אם רצינו להפריד בשביל לפתח נפרדות אז חשוב לדעת שיש מלא דרכים נוספות לפתח נפרדות שאינן דורשות הפרדה.

3. בגילאי בית הספר לרוב יש המלצה להפריד והסיבה היא בעיקר שזה גיל מאוד תחרותי והימצאותם של התאומים באותה כיתה עלולה להעצים את התחרות ולפגוע בהתקדמות שלהם.

4. אין חובה להפריד – זו החלטה שלכם ההורים בלבד.

5. למרות שאני שומעת לא פעם המלצות כאלו (גם מאנשי מקצוע אחרים) צריכה להיות סיבה ממש טובה ובעיני גם ממש קיצונית בכדי להפריד תאומים אחרי שהתחילה השנה והם התחילו גן משותף (וכמובן גם באמצע השנה). הפרדה כזו עלולה לייצר נזק חמור לילד שמוציאים מהגן המשותף. לכן, ממש כדאי לחשוב עכשיו לעומק לפני קבלת ההחלטה ולשקול מחדש לקראת סוף השנה כשמגיעים השיבוצים האם יש רצון לשנות.

6. סעיף 5 נכון גם כשעוברים שנה וכל הגן ממשיך יחד – ממש לא מומלץ להוציא רק אחד מהתאומים מהגן במצב כזה.

7. אין אף מחקר שאומר בצורה ברורה האם עדיף להפריד או לא ואם כן באיזה גיל. זו הסיבה שאין קביעה ברורה של מערכת החינוך וזו גם הסיבה שההחלטה הזו כל כך קשה וכל כך אישית וצריכה להתאים לכל זוג תאומים. זו גם הסיבה שבגללה הכנתי הרצאה סופר מקיפה על הפרדת תאומים במסגרות (מיד אפרט עליה).

8. לתאומים שלכם אין יכולת לקבל את ההחלטה הזו עבור עצמם. זו החלטה שדורשת התבוננות ומחשבה לטווח ארוך וילדים בגיל הרך חושבים חשיבה קונקרטית - כאן ועכשיו ולכן ממש ממש לא כדאי לפנות אליהם כדי לקבל תשובה. לצערי זו החלטה שרק אתם, ההורים, יכולים וצריכים לקבל.


אם הגעתם עד לפה יתכן שאתם מרגישים עדיין מבולבלים ובעיקר שואלים את עצמכם ״אז איך מחליטים?״. אז יש לי הצעה עבורכם – הרצאה מקיפה שכוללת המון ידע על היתרונות והחסרונות של כל אופציה – להישאר יחד או להפריד, איזה שיקולים חשוב לקחת כשמקבלים את ההחלטה ומה עושים אחרי שמחליטים על האופציה שמתאימה לכם. ההרצאה מוקלטת וזמינה לצפייה כבר עכשיו ונשארת זמינה עבורכם גם בהמשך כך שאין מגבלה על זמן הצפייה. עלות ההרצאה 50 ש״ח בלבד.

אם זה נשמע לכם מעניין זה הלינק להרצאה :-)


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page